lördag 16 februari 2008

Flyttrapport

Hejdå blogg.se. Jag stod länge ut med det värdelösa gränssnittet, den irriterande bristen på en "gamla inlägg"-länk, det skrattretande faktum att man inte kunde klistra in text på andra sätt än att att alla radbrytningar och specialtecken försvann (som ett extra hån kunde man dessutom kryssa i rutan "behåll radbrytningar", utan effekt). Nu har jag flyttat till Amerikat, här fungerar det mesta som det ska. Sidan har också fått ett litet ansiktslyft.

Namnet är mer ett tecken på hur många blogspotadresser som redan var upptagna än något annat, men för den nyfikne är det en grekisk teologisk term som syftar på det ständiga, ömsesidiga genomflödet av Fadern till Sonen genom Anden och av Sonen till Fadern genom Anden, som en belysande (?) bild av hur Gud är både tre och en på samma gång. Tankefiguren har sedermera mer poetiskt tolkats som en sorts Guds oupphörliga skapelsedans i och med sig själv, vilket jag tycker är en ganska sympatisk tanke.

I och med flytten har jag också tänkt släppa sargen lite mer. Fler foton och mer verklighetsanstruket tilltal utlovas.

PS. För den som händelsevis vill gräva ner sig ännu mer i perikoresen kan man förslagsvis titta på Wikipediaartikeln. DS

2 kommentarer:

Astrid sa...

välkommen till blogspot, andy.

Clara sa...

spännande! nu kan man lättare interagera! jag har börjat skriva igen på ny adress. får se hur länge det håller. kom hem till oss på lördag btw, råkade säga fel dag till tina! /c