onsdag 20 februari 2008

flickr: St. Claire of Assisi


St. Claire of Assisi, originally uploaded by Orchard Lake.

Jag har oväntat fått ett par dagars ledighet såhär veckan mot min födelsedag på fredag (helt orelaterade men sällsynt vältajmade händelser), och har som seden bjuder inte haft särskilt mycket för mig. Jag har legat en hel del och läst i badet, vilket är en konst i sig, och jag har ätit lunch senare än vanligt om dagarna. Ungefär så.

Jag har också tagit mig tid att se mig omkring i det snåriga landskap som är fotocommunityn Flickr. Med "two billion images" av skrämmande ojämn kvalitet, och ett utforskargränssnitt som egentligen är riktigt dåligt (det förutsätts dels att man vet vad man letar efter, dels att alla användare behagat tagga alla sina bilder med alla tänkbara ord som kan ha med bilden att göra), blir det sällan så att jag orkar slösurfa någon längre tid.

Hur som helst hittade jag gruppen Holy Cards, där jag också hittade bilden här ovanför. Den föreställer S:ta Klara av Assisi, samtida med Franciskus och grundare av klarissorna, franciskanerordens kvinnliga gren. Heliga kort (de är ungefär lika stora som vanliga spelkort) är ett utbrett folkligt fenomen i katolska länder. De föreställer oftast ett helgon eller en biblisk scen, och har ibland en kort bön på baksidan. Vid konfirmation, dop, bröllop och andra personliga firanden får huvudpersonen ett kort, ofta med ett handskrivet meddelande eller liknande, som ett minne och som en hjälp att minnas det kortet påminner om.

Det jag gillar med kortet som idé är dels själva bärbarheten och smidigheten, att man kan ta det med sig vart man än går, och att själva budskapet hos varje kort är så koncentrerat, en ensam klar tanke som slår upp i en vid anblicken. Tecknarstilen är opersonligt from och enkel, men inte lika uppfordrande som den mer klassiska ikonen.

Det jag först trodde var ett litet bedårande urverk visade sig vid närmare undersökningar vara en monstrans, den behållare som hostian (oblaten för oss vanliga dödliga) förvaras i innan själva eukaristin (nattvarden).

0 kommentarer: