måndag 11 augusti 2008

Girls of Gaming



Ny trailer för Resident Evil 5

Okej, jag erkänner. Det ser faktiskt mer lovande ut än det har gjort förut. De korta nattklippen ser strålande ut, fienderna ser äckliga och fina ut, och äntligen har man fått se andra miljöer än kåkstaden. Bortsett från de komiskt klyschiga storykaraktärerna (vit kostym, galet skratt: check; tilltagen urringning, giftsprutor: check; ansiktsmask, cape: check) tror jag faktiskt att det kan bli något den här gången också. Enda risken som jag ser det är att det blir Resident Evil 4.1 och inte 5. Dessutom: Biljakter, explosioner, masspsykoser... Metal Gear Evil, någon?

*


Från det ena till det andra: Trailern ovanför är som synes från Eurogamer, min personliga hovleverantör av recensioner, artiklar och videoklipp. I likhet med t.ex. svenska Level och Super Play finns där minst en tjej på redaktionen, vilket alltid muntrar upp. Med tanke på att spelvärlden ofta känns lika inkluderande som Rotary blir minsta framsteg på den fronten något av en världshändelse. Tack vare internet har det dock dykt upp en del initiativ på området, t.ex. Feminist Gamers, Gamer Girls Unite, Gamegirl.com, Game Girl Advance, och ett par till.

Men problemen blir tydliga redan på första sidan googleträffar (för att inte tala om bildresultaten): Tjejer + spel betyder fortfarande antingen barbiespel (vilket egentligen är det mest hånfulla: nästan alla spel som riktar sig till tjejer är faktiskt barnspel) eller ögongodis för manliga gamers. Gametrailers.com gjorde nyligen sitt bästa för att försämra det tillståndet genom att lansera Girls of Gaming, en portal för reklamsnuttar och "artiklar" av tveksam verkshöjd, som alla har gemensamt att de försöker förena bikinibrudar och gaming. Inget ont om bikinibrudar (varma dagar spelar säkert många tjejer i bikini), men det känns ändå rätt fattigt som koncept. Kort sagt: Borde inte killar som gillar spel börja fatta att det är mer intressant för dem att ha levande tjejer att spela med än filmade tjejer att runka till?

I det perspektivet är antagligen World of Warcraft ett av 2000-talets viktigaste feministiska initiativ.

1 kommentarer:

Tina sa...

!!!

Visserligen är det säkert sant att fler killar än tjejer spelar mycket tv- och dataspel, inte minst för att det för mig verkar som att det är något som killar kunnat samlas kring sedan den hysteriskt könssegregerade barndomen. I alla fall jag upplevde det som att killar blev ganska provocerade av att jag som tjej ville vara med och spela på fritids och så, men det kan iofs lika gärna vara bristande förståelse för manlig jargong.

Däremot tror jag att det är färre spelande tjejer som liksom tycker att deras åsikter om spel eller spelande är värda något, och framför allt färre tjejer som betraktar sig själva som gamers - kvinnligt spelande förblir en ensam aktivitet. Tills, som du säger, WoW dök upp och tog ut MMORPG:s till de stora massorna.

Nu höll jag på att skriva något i stil med "Alltså jag vet inte men det är i alla fall såhär jag upplever det", och kom sen på att det förmodligen sammanfattar hela kommentaren.