onsdag 30 april 2008

The best things in life are free

...but you can give it to the birds and bees
I want money




*


Livet har ändrat form sedan jag började arbeta heltid. I fredags fick jag min första lön, plus att jag fick timlönen från mars samma dag. Lagt till det var pengarna T hade satt över för flygbiljetten och några kronor från förra månaden. Allt som allt hade jag över 30 000 kronor på kontot. En overklig känsla. Med skulder, flygbiljetter, hyra och så vidare försvann såklart det mesta redan samma dag. Men jag hade pengarna, svart på vitt på det blanka saldokvittot. Jag har sparat det i plånboken.

Men pengar gör en snål. Idag lagade jag mitt bästa par byxor. Det känns som att det har att göra med att jag har pengar att röra mig med. När jag haft precis så att det räckt och lite till hade det nästan känts lite skamligt att gå i lagade kläder (om jag nu hade lagat dem), men nu när jag faktiskt har pengar kan jag på något bakvänt sätt kosta på mig att snåla.

Eller så har det bara att göra med att jag tänkt köpa en ny dator för 10000 och därför borde veta bättre än att köpa kläder för resten av pengarna. Att jag har skrivit så lite här på sistone har faktiskt en del att göra med att jag är så trött på min hackande gamla laptop och dess (på grund av mig, visserligen) värdelösa tangentbord. Det och att det inte finns några luckor på jobbet för det längre.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Det är roligare att spara när man har något att spara. Också mer okej att gå klädd som en fattiglapp när man vet att man är rik - på kontot.

Jag skulle aldrig dra mig för att sätta på mig lagade kläder, jag älskar att känna mig snål och gniden. Dvs, angelägen om att tänka både på mina och på jordens resurser. *hrmhrm*

Förresten, mina skor som jag trodde var utom allt hopp - lite svart skokräm och de är som nya! Får bara se till att hålla efter dem lite..