tisdag 16 december 2008

Left 4 Dead

Efter två veckors konstant spelande kan jag konstatera att Left 4 Dead är 2008 års roligaste spel. Att dividera om huruvida det egentligen är det "bästa" spelet - högst på prispallen enligt alla kriterier osv - känns poänglöst. Jag vet i alla fall att jag inte har haft så här kul sedan de första veckorna med Battlefield 2 för drygt tre år sedan.



Intressant grej: En oproportionerligt stor del av bildresultaten man får upp om man googlar på "Left 4 Dead" är den här bilden, i olika storlekar. Det verkar som att de flesta träffarna kommer från artiklar som använt bilden när de skrivit om L4D. Det är en ruta från spelets introfilm, och i princip den enda i hela spelet där Zoe (som tjejen heter) ser hjälplös och rädd ut. I resten av introfilmen och hela spelet igenom finns det inga fler sådana klipp, hon är precis lika desperat och mordisk som alla andra huvudpersoner.

Ändå/just därför är den så populär. Omedveten manlig terapiverksamhet, gissar jag på. Behovet av att återställa ordningen.

3 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

En bidragande faktor kan ju också vara att bloggar tar av andra bloggar. Jag menar, du använde ju precis den här bilden också, och bidrog på så sätt till att den blev vanligare på bildsök :) Men håller med om att det känns lite underligt. Hon är verkligen inte mer utsatt än någon av de manliga karaktärerna i spelet. Kände först inte ens igen henne. Kanske är så att det är en riktigt gammal pressbild från när spelet fortf. var tidigt i utvecklingen? Därav hennes utseende.
Edit: Nu hittade jag ingen bra bild på sista iterationen att jämföra med, men så här såg karaktärerna ut ganska länge: http://ve3dmedia.ign.com/images/02/69/26912_Left4Dead-16_normal.jpg

Andreas sa...

Ja... Fast jag tänkte ändå mest på det faktum att folk av alla tänkbara situationer man kunde ha valt i det spelet valde just den här, och jag tror inte att det var en slump.

Sen är väl ändå den här bilden från introfilmen? Jag är nästan 100% säker på det. Och i den ser de ju ut precis som i resten av spelet.