onsdag 24 september 2008

Molyneux bryter mark i Fable 2



Lite i anknytning till mitt tidigare inlägg om vardagsspel vill jag helt kort citera Wikipedia om Peter Molyneuxs Fable 2, som släpps om exakt en månad - spelet har nämligen stöd för familjeskapande:

The sex aspect, relatively unimportant in the first game, has also been built upon significantly. Players will be able to choose to have protected or unprotected sex, and by extension choose whether or not to have a child. Female player characters will become pregnant, and they will undergo the relevant physical changes. Sex will, however, fade to black as in Fable. Same-sex marriages, as in the first game, will be possible.

The player's child or children will look upon the player as an example and will also follow their alignment, looks, etc. A player's family can be killed by a co-op player but only if friendly fire is made active by the host player. If the player's spouse is killed the player's child will go to the orphanage.

Fable II will also feature sexually transmitted diseases (the player can choose whether to employ safe sex), and adultery will be "fully support[ed]". Divorces will also be possible, as in the first game, but this time the former spouses will take half of what players have got in the game, and Molyneux confirmed that it would be cheaper if the players murdered their spouses instead. Polygamy is also possible.

- Wikipedia: Fable 2


Imponerande! Jag kan faktiskt på rak arm inte komma på ett enda spel som har ett lika avancerat och/eller frikostigt utbud av relationsformer som det här. Ett spel i tiden.

4 kommentarer:

David sa...

Peter Molyneux är visserligen mycket bättre på att prata än på att få ihop vettiga spel...

Unknown sa...

Fast frågan är ju samtidigt hur mycket det här med en eventuell familj faktiskt påverkar spelet? Eller är det mest en distraktion? Det kan mycket väl vara så att Molyneux & Co lagt in möjligheten att avla fram hamstrar som du sen kan sälja på marknaden. Om det inte har någon direkt inverkan på storyn eller ens karaktär så skulle nog jag ha svårt att engagera mig i det. Litegrann som möjligheten att ta upp taxikunder i GTA, eller samla på plastfigurer i Shenmue.

Andreas sa...

David: Sant! Kan ju erkänna att jag typ peppat på alla spel han har pratat om tills jag faktiskt spelat dem. Antar att Fable 2 inte kommer vara något undantag ;_;

Thomas: Ja, alltså jag tyckte mest det var banbrytande på det sättet att det åtminstone fanns en vilja att erbjuda fler relationsformer än mamma-pappa-barn. Till och med polygami! The Sims kanske var först med en del av det här, men jag gillar i så fall åtminstone att det sprider sig lite.

Anonym sa...

En kompis som jag försökte beskriva Fable för sa så här:

"Aha! Som en kombination mellan Diablo och The Sims alltså?"

Det verkar bli mer och mer sant ju mer man läser om Fable 2. ;)